Nedávno som siz istého českého veľkoobchodu, ktorý má svoje pobočky aj na Slovenskuobjednal USB kľúč. Spoločnosti som veril, nakoľko som u nich už párkrátnakúpil (a nikdy nič nereklamoval). Kľúč mi prišiel po asi týždni a ja sombol spokojným užívateľom.
Netrvalo ani mesiac a kľúčsa začal chovať zvláštne. Ako študent elektrotechniky som usúdil, že nastalproblém s kontaktmi (mal vysúvací USB konektor, ktorý prestal fungovať)a produkt som zaslal na reklamáciu aj s popisom chyby. Som si vedomýtoho, ako sa užívatelia môžu správať k produktom a že často spôsobiavadu výrobku jeho nesprávnym používaním. Viem, že mi asi ťažko niekto uverí,ale v tomto prípade bolo s produktom zaobchádzané skutočne ako vovatičke a nebolo vidieť žiadne známky hrubého správania sa. Servisnéoddelenie ma však vyviedlo z omylu...
O pár dníod odoslania reklamácia mi prišiel email, že reklamáciu dostali, avšak navýrobku je „mechanické, alebo iné poškodenie“ (citujem z mailu)a preto mi reklamáciu neuznávajú. Bodka, hotovo. Nemohol som skonštatovaťnič iné, ako fakt, že majú pravdu. Na výrobku skutočne je „mechanické, aleboiné poškodenie“ a to práve chcem odstrániť ! Toto poškodenie vzniklov dôsledku bežného používania výrobku (v súlade s návodom) a jaho nemôžem používať. Poškodenie som nezapríčinil úmyselne, či nesprávnympoužívaním.
Požiadal somteda firmu, aby mi poslali písomné vyrozumenie o tom, že som vadu spôsobilja, pričom som požadoval vyjadrenie relevantné – teda autorizovanej firmy,výrobcu, či inej nezávislej osoby na takýto úkon oprávnenej. Firma miodpovedala, že výrobok zašlú na posúdenie výrobcovi, čo však môže trvať aj viacako 30 dní. Hoci ich obchodné podmienky hovoria o „vybavení reklamácienajneskôr do 30 dní“. Súhlasil som, nakoľko mi iná možnosť nenapadla.
Po 30 dňochsom sa ozval firme, ako je to s mojou reklamáciou. Odbili ma, že výrobokje u výrobcu a oni čakajú na vyjadrenie. Mám vraj čakať... Čakal soma medzičasom som im ešte niekoľkokrát volal a mailoval ohľadom mojejreklamácie.
Po 60 dňochsom im už napísal výhražný list, kde som odcitoval ich obchodné podmienkya uviedol, že ak mi nevrátia peniaze, alebo nepošlú opravený výrobok,začnem si nárokovať svoje práva u nadradených orgánov Českej republiky. Potomto maily mi ešte v ten deň prišlo oznámenie, že moja reklamáciaa s tým spojená objednávka bola dobropisovaná – teda, vrátili mipeniaze. Po 60 dňoch a skutočne naliehavej správe s výhražnýmpodtónom som sa domohol svojich práv.
Aj akozákazník chápem, že každá väčšia firma zaoberajúca sa predajom a servisomdostáva množstvo reklamácií, z ktorých istá časť je neoprávnená. Spôsobenápráve užívateľom. Mám však pocit, že niektoré firmy sa správajú prílišarogantne a vyžadujú rovnaké správanie sa aj od zákazníkov, inak sasvojich práv nedovolajú.
Pripadalo mito ako sen, keď som nedávno urgoval jednu internetovú objednávku tonerov dotlačiarne, ktorú mi sľubovali vyše mesiaca (nemali všetky položky na sklade) a pourgencii som ju dostal aj s darčekom – USB kľúčom. Ako zákazník som malopäť pochopenie, že objednávku nemôžu vybaviť, keď im ich dodávateľ nedodalmnou objednaný tovar, avšak veľmi milo ma potešilo, že som spolu s tovarom,hoci neskoro, ale predsa len dostal aj akési „odškodné“. Toto považujem zaprejav kultúry podnikania. V prvom prípade som urgoval veľakrát, muselpoužiť silnejšie slová a aj tak som dostal len to minimum, čo som musela právom mi patrilo. Keď budem nakupovať nabudúce, čo myslíte, ktorejfirme prídem na meno ? Dobré meno sa ťažko buduje a žial, veľmi rýchlostráca.